måndag 4 januari 2010

Polisen rycker på axlarna åt smålangare

Främst som mamma, men också som politiker och engagerad mot för tidig alkoholdebut för unga känns det som ett stort personligt nederlag när min 16-åring i somras valde att för första gången prova alkohol.

Vi har alla vuxna individer att stort ansvar att skydda våra unga från alkohol så länge det bara går. Att enbart ställa krav på samhället fungerar inte. Men ni som jag vet att det finns flera vuxna som inte tar sitt ansvar, som väljer att förse tonåringar med droger och alkohol.

Samhället kan aldrig välja bort sitt ansvar, polisen kan aldrig strunta i att följa lagen hur oansenlig mängd alkohol det än rör sig om. Ty oansenligt i samhällets ögon är inte oansenligt för en tonåring när alkoholen konsumerats och den ofta kalla verkligheten kryper fram i dess spår.

http://www.gp.se/nyheter/debatt/1.280904-polisen-rycker-pa-axlarna-at-smalangarna

1 kommentar:

  1. Jag drag första gången när jag var 13 år. Då drack jag så in i helve*e och spydde hela kvällen. Bästa jag gjort för det tog nästan 4 år innan jag drack igen.

    Vi behöver inte skydda barnen från alkohol, vad som behövs göra är att skydda barn från överbeskyddande föräldrar. Som småbarnsförälder så ser man ju dagligen hur nojjiga föräldrar är för ditten och datten. Ändå har vi aldrig levt i ett mer säkert samhälle.

    Inte konstigt att barn mår allt sämre i en värld där de inte får ta egna beslut eller lära sig och hantera misslyckanden

    SvaraRadera