torsdag 14 augusti 2014

Ordningsomdömen, skulle inte tro det

Japp, det är valrörelse. Som 46-årig kvinna kandiderar jag än en gång för FP, mer erfaren och väldigt trygg i mina åsikter! Och här är en av dem.
Jag står för mitt partis politik och skriver under liberalismen i allmänhet och socialliberalismen i synnerhet. Jag kan dock avvika i sakfrågor och det gör jag i betyg/ omdömen i ordning och uppförande. Jag är lärare. Alla mina elever skulle fått godkänt i ordning och uppförande. Dels för att jag är en bra lärare. Och dels för hur ett bra uppförande är starkt varierar och ändras över tid och dessutom är det högst individuellt. Moa som kommer för sent, Stina som svär åt mig och använder könsord, Ahmed som tycks ha svårt att komma till skolan överhuvudtaget, Theo som aldrig kan sitta stilla och bara måste peta på alla han kommer åt. Mitt jobb som lärare är att finna en väg för dem att prestera godkänt, mellan svordomar, petande och frånvaro. För med godkänt i ämnen blir det lättare att finna sin väg fram i livet. När tonåren och barndomen, som för många är helvetet några år under ett förhoppningsvis långt liv, är över, kommer en ny tid och nya möjligheter. Livet och alla människor i vår sociala kontext lär oss de sociala koderna utan att någon lärare ger dem betyg i hur man lyckas uppföra sig instängd på en skola några timmar om dagen.
Och om normen för uppförande är att man alltid skall komma i tid, inte svära eller bli upprörd och ta konflikter och dessutom hålla reda på varenda jävla papper som folk öser över en, ja, då har inte jag godkänt än idag. Barn och unga skall kunna gå till en skola som får dem att vilja prestera, som lär dem känna förtroende för en vuxenvärld som annars kanske sviker dem på alla sätt, som får dem att känna sig trygga trots att de är "struliga", "ouppfostrade" och "otrevliga". Konsten ligger i den pedagogiska förmågan hos en lärare, inte i "hotet" eller "medlet" att använda "godkänt i uppförande" som betyg. Höj lärarlönerna i stället, det skulle få de allra bästa pedagogerna att välja skolan som arbetsplats!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar