fredag 10 september 2010

Kvalitet framför kvantitet i skolan!

Skolverket redovisar att 14000 elever i Sverige inte klarar antagningskraven till gymnasiet. Det motsvarar 12 % av det totala antalet eleverna i 9:an. Detta faktum är en av våra största utmaningar och det finns inga enkla lösningar – bara förenklad politisk retorik.

Skolverket påvisar att segregation, ökade kunskapskrav från lärarnas sida och utökade möjligheter för elever att läsa ikapp efter betygsättningen är orsaker till detta dramatiska resultat. Det är viktigt att notera att de inte nämner lärartätheten, för den är nämligen inget problem. Lättsinniga slogans som ”fler vuxna i skolan” har tillåtits att förytliga diskussionen i åratal. Faktum är att vi har en av världens högsta lärartätheter. Men ger vi lärarna de förutsättningar som krävs för att vi skall kunna ta tillvara denna höga täthet?

Samtidigt som vi utbildat lärare i en takt som aldrig förr de senaste tio åren har det inte funnits tillgång till adekvat fortbildning och de medel som satsats på kompetensutveckling har varit minimala. Dessutom används en stor del av kompetensutvecklingstiden i praktiken åt att låta lärare vikariera åt varandra och övertiden kompas ut under den tid som egentligen är avsedd för fortbildning. Slaget om skolan kommer inte att handla om hur många fler lärare vi anställer utan hur vi utvecklar och vårdar de lärare som finns i skolan och de som är på väg in.

Jag tror att var och en av oss kan förstå betydelsen en engagerad och motiverad lärare. Detta engagemang kommer av en bra grundutbildning och kontinuerlig och behovsanpassad kompetensutveckling. Om man väljer att ”öka antalet vuxna i skolan” i stället för att vinnlägga sig om att skapa en skola med de bästa lärarna kommer man fortsätta att se ett skolsystem i utförsbacke. Socialdemokraterna har drivit sin ideologiska lekstuga, helt befriad från vetenskapliga analyser, och det vill de fortsätta med.

Folkpartiet Liberalerna har påbörjat en omställning och vi begär mandat för att få lov att fortsätta. Nästa stora steg är att återföra skolan till staten, av den enkla anledningen att kunna garantera en likvärdig skola över hela landet och att ge lärarna en kompetensutveckling värd namnet för en akademisk yrkesgrupp som borde vara i kunskapssamhällets framkant i stället för ”vuxna i skolan”.

Elisabeth Mattsson
Folkpartiet Liberalerna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar